Wednesday, May 13, 2009

Ketika itu...

assalamualaikum
sewaktu aku ngah jaga nenek...fikiran aku melayang-layang
dengan kehidupan para pesakit di hospital
tiba-tiba..timbul satu pertanyaan dalam hati aku
kenapa aku x pernah terfikir
aku nak jadi doktor
kalau x..mesti aku boleh rawat nenek aku
dulu..maser aku F1
aku kat SMSAH lagi
aku lgsung x tau yg arwah ibu sakit
aunty cakap ibu ader breast cancer
ibu kena operate..tapi xnak
lastly...pak long sbg abg ibu
dtg ke KL tuk pjuk ibu
akhirnya operation ibu aku berjaya
tapi ibu sedih sebab dier da x macam dulu lagi
aku sedih sgt sbb x dpt bg ibu smgt maser nak operation
pas2 aku call ibu kat rumah aunty
ibu lemah lagi maser 2
cakap pon slow je suara ibu
aku sedih sgt maser 2
pas2 ibu cam da xnak teruskan hidup dier
lastly..tahun biler aku x igt
maser 2 aku nak balik kedah
umi pakat ngan ayah nak jaga ibu
kat rumah umi
alhamdulillah..ibu nak ikut umi
itu pon kena pujuk ibu byk kali
kat rumah umi..ibu byk berubah
tapi aku x sgka...raya pd tahun 2005
merupakan raya terakhir aku ngan ibu
b4 raya..ibu tlg umi siapkan mskn tuk raya
aku happy sgt sebab da lamer x smbut raya ngan ibu
tahun 2006..maser nak balik kedah
tiber2 jer ibu xnak hntr aku g stsion bus cam slalu
dalam hati aku sdh sgt
tapi aku ckp kat ibu..aku nak g sepang esoknya
pas2 ader kem motivasi kat KUKUM@UMP
pas habis jer motivasi
aku x sdp bdn...aku cam demam
maser 2 ari sabtu..ader freindly rugby
aku g tgk jap jer
tiber2...hati aku tergerak
aku nak balik gak malam ni
aku x gtau saper2
dapat gak tiket bas tuk balik segamat
dalam bas aku x sedap hati
sampai kat penang...aku dapat msg dari mat s
takziah...mak ko da meninggal
aku tanyer..maer korang tau
dorang ckp kak mah cari aku kat asrama
tapi x jumper..dorang wat bacaan yasin
sampai segamat..umi ambil aku
umi terus peluk aku
aku sampai kat medoi
ayah menangis kat depan rumah
aku tgk semua orang ngah baca yassin
nenek suh aku baca yassin tuk ibu
pas2 aku duk kat luar
mak ngah uruskan mandikan jenazah ibu
pas2 kapankan ibu
da selesai 2...sembahyangkan ibu
pas2 aku ngan adik
follow ibu g kubur
aku tlg org kg kebumikan ibu
aku x nangis..tapi dalam hati saper yg tahu
da selesai semua..aku still x nangis
aku xnak ibu sedih kat saner
ibu...epul doakan ibu tenang kat sana

YA ALLAH...AMPUNKANLAH DOSA-DOSA IBUKU
KURANGKANLAH SEKSAAN KUBUR IBU
JAUHKANLAH KAMI DARI AZAB API NERAKA
TEMUKANLAH KAMI DAN TEMPATKANLAH KAMI
DI ANTARA GOLONGAN YANG AKAN
MENGHUNI PINTU SYURGAMU
AMIN........

1 comment:

  1. Assalamualaikum. :)
    Hai saiful.
    Xtaula masih ingt lg x hamba Allah ni.
    Apepun, be strong n takziah atas ape yg dah berlaku.
    Kuatkan semangat ok?
    Dan semoga berjaya dalam mengejar cita-cita.
    Jaga hanif elok2.
    Ada rezeki,harapnya kita dpt jumpa lg.
    :)

    -Nur Amanina Omar

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...